Spalis - tarptautinis mokyklų bibliotekų mėnuo

Apie taikias dangaus spalvas ir Rokiškio gimnazistų skaitymą

  Jau praeityje spalis – tarptautinis mokyklų bibliotekų mėnuo. Rokiškio Juozo Tumo - Vaižganto gimnazijos abiejų padalinių bibliotekininkės vykdė projektą ,,Taikios dangaus spalvos“. Apibendrinome rezultatus. Šio projekto tikslas – skaitymas, o šio mėnesio šūkį ,,Skaitydami kuriame taikų ir harmoningą pasaulį“, įgyvendinome įvairiomis formomis. Projektas buvo vykdomas dar ir lapkričio mėnesį.

    Gimnazijos Senųjų rūmų bibliotekininkė Rūta Vilutienė parengė spaudinių parodą ,,Taikios dangaus spalvos“. Joje buvo eksponuojami dangaus spalvų leidiniai. Gimnazistai skaičiavo, kurias knygas jau perskaitė. Abiturientės Armantė Sakalaitė ir Liudmila Belova mielai pasidalino įspūdžiais apie perskaitytas knygas, kurios paliko neišdildomą įspūdį. Armantės rankose suomių rašytojo Marko Leino romanas „Kalėdų istorija“. Ji teigia:„ Niekada nereikia spręsti apie knygą iš jos viršelio. Paėmus į rankas knyga atrodo vaikiška, tarsi tai būtų tipiška Kalėdų istorija, tačiau tai labai gili ir jautri žvejo sūnaus Mikalojaus gyvenimo istorija su vaiko išgyvenimais, naujo gyvenimo pradžia, atskleidžiama žmogaus dvasinė stiprybė, pasiaukojimas, meilė kitiems. Rekomenduoju perskaityti artėjant didžiausioms metų šventėms“.

   L. Belovai labai patiko amerikiečių rašytojos Lois Lowry apysaka „Siuntėjas“ bei šios knygos tęsiniai „Mėlyna sruoga“, „Žinianešys“, „Sūnus“. Puikios knygos! Tikras fikcijos mėgėjų lobis! Visa ši knygų serija yra nuostabi, nepaprasta ir išskirtinė, priverčianti stabtelėti, susimąstyti apie tam tikras vertybes, apie žmonijos dabartį ir ateitį. Susitikimai su pagrindiniais herojais Jonu, Kira, Matiju, Klere, Gabrieliumi nepaliks nė vieno abejingo. Rekomenduoju knygas perskaityti visiems, ypatingai tiems kuriems trūksta drąsos”,- teigia Liudmila.

  ,,Romuvos“ padalinio skaitykloje projekte dalyvavo II gimnazijos klasių gimnazistai, kurie lanko tikybos pamokas. Gili bendrystė sieja gimnazijos tikybos mokytoją Dianą Černiuvienę ir jos gimnazistus su skaitykla. Per tikybos pamokas, įgyvendinome tik vieną šio projekto dalį. Susiejome dvasines vertybes su garsiniu skaitymu. Skaitykloje ant stalų buvo išdėstyti mėlynos ir melsvos – taikios dangaus spalvos, lietuvių ir užsienio autorių grožinės literatūros kūriniai. Gimnazistai turėjo galimybę pasirinkti jiems patinkantį leidinį ir iš bet kurio puslapio garsiai paskaityti ištrauką. Garsinio skaitymo metodika pasiteisino. Skaitykloje įsivyravo susiklausymas, bendrystė ir darna. Jautėsi, kad susirinkusieji kalba širdimis. Prasmingi tekstai ir jaunų žmonių nuoširdus skaitymas, dovanojo nepaprastas akimirkas.

    Žydėjo skaitykla taikaus dangaus spalvos leidiniais, o iš skaitomų tekstų dvelkė dvasinė ramybė. Tikybos mokytoja D. Černiuvienė taip pat skaitė ištrauką iš mėlynos knygos. Ji pasirinko lietuvių prozininko, publicisto Jono Biliūno novelę ,,Laimės žiburys“. Gimnazistams palinkėjome sėkmingai kopti į savus laimės žiburius... Nepaprasta akimirka paliko neišdildomą įspūdį. Akis suvilgė džiaugsmo ašaros...

       Projekto ,,Taikios dangaus spalvos“ tikslas buvo dar ir atlikti I – IV gimnazijos klasių moksleivių skaitymo analizę. Bibliotekininkės analizavo kokie leidiniai paimti spalio mėnesį. Dominuoja programiniai kūriniai. Iš bibliotekos gimnazistai ėmė Vandos  Juknaitės ,,Išsiduosi. Balsu“, Vinco Mykolaičio- Putino ,,Altorių šešėly“, Vinco Krėvės ,,Skerdžių“, ,,Skirgailą“, Vilhelmo Šekspyro ,,Hamletą“, Igno Šeiniaus ,,Kuprelį“, Juozo Tumo- Vaižganto ,,Dėdes ir dėdienes“, Sofoklio ,,Antigonę“, Ericho Marijos Remarko ,,Tris draugus“, Juozo Grušo ,,Meilę, džiazą ir velnią“ ir kitus leidinius. Taip pat gimnazistai skaitė Ilonos Ežerinytės ,,Sutikti eidą“, Jay Asher ,,Trylika priežasčių kodėl“, Marko Leino ,,Kalėdų istoriją“, Marijaus Eskobaro, ,,Aušvico lopšinę‘, ,,Melvino Burgesso ,,Heroiną“, Bruno Ferrero ,,Svirplio giesmę“ ir kitus leidinius.

      Gimnazijos ,,Romuvos“ padalinio III d klasės gimnazistė Rugilė Rakauskaitė su didžiuliu entuziazmu skaito lietuvių kilmės JAV rašytojos Rutos Šepetys knygas. Jai patiko autorės leidiniai ,,Tarp pilkų debesų“, ,,Druska jūrai“ ir ,,Nelengvu keliu“. Rugilė teigia: „Kai už lango ruduo... Jaukiuose ir šiltuose namuose gera skaityti knygas...“

    Tai tik spalio mėnesio skaitytų grožinės literatūros leidinių trumpa apžvalga.

Iš autografų, įrašų dvelkia šiluma. Sklaidžiau  gimnazijos ,,Svečių knygų“ puslapius. Jau ne vieną storą knygą svečiai prirašė...

    Peržvelgti Rokiškio Juozo Tumo- Vaižganto gimnazijos ,,Romuvos“ padalinio ,,Svečių knygas“, buvo projekto ,,Taikios dangaus spalvos“ planuota dalis. Knyga, skaitymas... Visais laikais siejosi su dvasine ramybe žmoguje.

     Gilinausi, ko linkėjo gimnazijos bendruomenei, ištikimiesiems informacijos vartotojams Lietuvos įžymieji... Nufotografuoti tekstai iš ,,Svečių knygų“ buvo įkelti į gimnazijos ,,Romuvos“ padalinio socialinių tinklų paskyrą. Kunigas, poetas Justas Jasėnas linkėjo, kad visur ir visada lydėtų knyga. Jis rašė: ,,Knyga ir žmogaus dvasia nemiršta – jie amžini“, o Lietuvos Vyriausiasis Senelis Kalėda linki, kad lietuviškas žodis skambėtų visur ir visada“. Gimnazijos ,,Romuvos“ padalinio pirmoji bibliotekos vedėja , dabar jau šviesios atminties Aldona Rasimavičienė rašė: ,,Man niekada nebuvo per daug knygų. Aš jų visų neperskaičiau, bet kiekvieną inventorinau, indeksavau, glosčiau kaip mylimą kūdikį“. Tai tik kelių žmonių mintys, bet atviros ir labai nuoširdžios.

     Dėkoju tikybos mokytojai D. Černiuvienei  ir visų II klasių gimnazistams už šiltą ir nuoširdžią bendrystę ir visiems projekto dalyviams, kad buvome kartu. Svarbiausia, kad virš mūsų galvų spindėtų taikios dangaus spalvos, kad mus visus lydėtų laimė, kad jaukiuose namuose sielas šildytų knygos.

  Reda Kiselytė,

    Rokiškio Juozo Tumo - Vaižganto gimnazijos Gedimino Matiekaus skaityklos bibliotekininkė 

Read More

Skirtukai Ukrainai

  Šakių ‚Žiburio gimnazijos pirmų klasių moksleiviai aktyviai įsijungė į bibliotekos organizuojamas spalio mėnesio "Skaitydami kuriame taikų ir harmoningą pasaulį" veiklas: pamokų bibliotekoje metu susipažino su tema, dalinosi savo mintimis apie jos aktualumą, ieškojo minčių bei citatų apie harmoniją, draugystę, žmogaus ryšį su gamta, sudarinėjo skaitytų knygų sąrašus, diskutavo kodėl svarbu būti skaitančiu, išsilavinusiu žmogumi.

  Visą spalio mėnesį moksleiviai, kartu su bendraamžiais iš Ukrainos, šiuo metu besimokančiais gimnazijoje, gamino knygų skirtukus Ukrainos mokykloms. Ukrainos moksleiviai padėjo mūsų gimnazistams ant skirtukų parašyti linkėjimus ukrainiečių kalba. Skirtukuose atsispindėjo Taikos tema, nuoširdus Ukrainos žmonių palaikymas, abipusė draugystė. Moksleivių darbuose juntamas nesuvaidintas nuoširdumas ir begalinis noras, kad karas pagaliau pasibaigtų, o jų draugai galėtų ramiai grįžti į savo šalį pas savo draugus ir artimuosius.

  Moksleiviai paruošė skirtukų ekspoziciją, kurią gimnazijos bibliotekoje gali apžiūrėti kiekvienas lankytojas.

Šakių „Žiburio“ gimnazijos bibliotekos informacija

Paminėtas tarptautinis mokyklų bibliotekų mėnuo

  Visą mėnesį Šiaulių Dainų progimnazijos priešmokyklinukų ir pirmokų klasėse karaliavo Lorenz Pauli ir Kathrin Schärer knyga „Piplioteka??? Lapė bibliotekoje“, skatinanti skaityti, džiaugtis skaitymo malonumu. Klausydamiesi įgarsintos istorijos, mokiniai ne tik sužinojo, ką lapė veikė bibliotekoje, bet ir susipažino su bibliotekos taisyklėmis – taip patapdami teisėtais jos skaitytojais. Na, o 2–4 klasių

mokiniai, perskaitę ir išanalizavę Evelinos Daciūtės ir Aušros Kiudulaitės sukurtą istoriją „Lapė yra laimė“, išdiskutavę, kas yra laimė jiems, nupiešė ją arba dar kitaip pabandė iliustruoti šią knygą.

  Minėtos knygos aptarti buvo pasirinktos neatsitiktinai, mat šiemet, minint spalį, kaip tarptautinį mokyklų bibliotekų mėnesį, šią šventę inicijuojanti tarptautinė mokyklų bibliotekų asociacija (IASL), 2022-iesiems metams paskelbė temą: „Skaitydami kuriame taikų ir harmoningą pasaulį“.

 Dar remiantis Šiaulių Dainų progimnazijos 45-ečio gimtadieniu, Benas Vasiliauskas, pasakodamas Antoine de Saint-Exupéry „Mažojo princo“ istoriją, taip pat išsakė mintį, jog „laimė yra lapė“: ikoniškieji epizodai su lape ir rože be moralizavimo mokė draugystės ir santykių paslapčių. „Jeigu, pavyzdžiui, ateisi ketvirtą valandą popiet, aš jau nuo trečios pradėsiu jaustis laimingas.“ Mažasis princas čia vertino jausmų spontaniškumą. Skirtingai nei Žemės gyventojai, kurie mąstė racionaliai ir jo mylimoje rožėje įžvelgė tik įprastą gėlelę, mažasis princas mąstė instinktyviai – taip, kaip jam sakė širdis. Tik taip tegalima „pamatyti“ svarbiausius dalykus – „Štai kokia mano paslaptis. Ji labai paprasta: matyti galima

 

tik širdimi. Tai, kas svarbiausia, nematoma akimis.“

 Tai gera naujiena tiems, kurių stipri intuicija. Remiantis Bostono koledžo (JAV) tyrimais, intuicija, priimant sprendimus, lygiai taip pat svarbi, kaip ir analizė. Tam tikrais atvejais, ji netgi žymiai efektyvesnė. Visada priimsime geresnius ir teisingesnius sprendimus, jei remsimės ne vien žiniomis, bet ir jausmais. Antoine de Saint-Exupéry ne veltui teigė, jog vienintelė vertybė žemėje yra žmogaus ryšys su žmogumi.

  Organizuojant skaitymo iniciatyvą „Būkime pažįstami“ tarp 5–8 klasių mokinių, bibliotekoje įvyko garsiniai skaitymai iš dar pavasarį nupirktos ir padovanotos bibliotekai pačių mokinių išsirinktos knygos Anos Frank „Dienoraštis“, kur į pasaulį buvo pažvelgta mažos mergaitės akimis („Stebuklas, kad dar neatsisakiau visų savo vilčių – juk jos juokingos ir neįgyvendinamos. Laikausi jų įsikibusi ir,

nepaisydama jokių aplinkybių, tikiu, kad žmogaus širdis iš prigimties gera.“). Ši mergaitės brendimo, jos nepalaužiamo optimizmo ir tikėjimo pačiu gyvenimu istorija, stebint skeldėjantį pasaulį, didžiausias žmonijos nuodėmes, bet neprarandant tikėjimo žmonių gerumu ir vilties, kad vieną dieną gyvenimas ir vėl

sugrįš į įprastą gyvenimą, atliepiant į karą Ukrainoje, kas šiandien ypač aktualu, verčia užduoti dar vieną klausimą: ar nuoširdžiai tikint gėriu galima padaryti save laimingais prisijaukinant savyje tūnantį žvėrį?

  Visi mes esame labai skirtingi, tačiau gyvendami globaliame pasaulyje, jaučiame taikos ir harmonijos poreikį. Gėlės nuvysta, o knygos visuomet sužydi širdyje! Skaitymas gali padėti mums suprasti ir palaikyti vieniems kitus. Skaitydami galime įvertinti, kokias nelaimes neša žmonių nesantaika ir neapykanta. Skaitydami suprantame, kokie pragaištingi yra žmonijos karai. Tą įrodė ir 4a klasės mokiniai, atėję į biblioteką pristatyti perskaitytų savo knygų.

  Taigi skaitymas iškėlė klausimus apie mūsų misiją ir atsakomybę ateities kūrime, taip pat padėjo rasti atsakymą, jog viduje tūnantį žvėrį, lapę, galima prisijaukinti širdimi ir taip tapti laimingais. Tai ypač atsispindi mažųjų mokinių piešiniuose.

 „– Lape! – sušuko berniukas. – O tu iš kur atsiradai?

 – Aš gi tau sakiau, – atsiliepė lapė. – Kai aš pajusiu, kad turiu būti kitur, – ten ir eisiu“.

Bibliotekos vedėja Dilanta Vasylienė

Mintys su perskaitytų knygų emocijomis

  Spalis - Tarptautinis mokyklų bibliotekų mėnuo: ,,Skaitydami kuriame taikų ir harmoningą pasaulį“ – kuo daugiau pamatysime šviesos tuo geriau. Telšių ,,Ateities“progimnazijos biblioteka pakvietė į skaitymų ir pojūčių kelionę: renginių ciklai, pamokos, netradiciniai susitikimai ir teminiai skaitytinų knygų stalai. Apskritai, galima sakyti, duotas startas individualiai surastos knygos raiškai, sutelkiant bendruomenę.

  Pirmokus bibliotekininkė pakvietė į knygų degustaciją! Žodžių ragavimui paruoštas meniu: keturi skirtingų temų stalai - su įspūdingu garnyru – spalvingu reginiu, juk vaizdas sustiprina žodį! Pirmas stalas – knygos apie jausmus. Antrasis - rekomenduojamos knygos, kurias reikėtų pirmiausia perskaityti. Trečiasis – apie profesijas mažiesiems, o ketvirtasis stalas – kelias į Poeziją! Ir niekada nepamiršk – ką skaitai, perskaitei ir sužinai, gali dalintis.

  Lietuvių kalbos mokytoja Donata, kaip tik skaitykloje su penktokais pasidalijo tuo, ką jau sužinojo iš knygų. Beje, 5-okai noriai dalijasi kas juos sudomino, rekomenduoja perskaityti ir draugams įdomią knygą.

  Netradicinė 3-4 klasių mokiniams pamoka ,,Vėjo žadinimas“ – teksto suvokimo užsiėmimas. Dalyviai tekstą skaitė kartu ir atskirai, atsakinėjo į klausimus, išsakė savo nuomonę, reiškė emocijas.  3 a klasė spėjo net iliustruoti, nupasakoti veikėją. 4 a klasė piešė vorus, pristatė jų sandarą.

  Emocinio ugdymo klasės valandėlė ,,Ką aš jaučiu...“ 7 b klasėje stiprino jausmo sampratą. Kiekvienam mokiniui  burtų keliu teko vienoks ar kitoks mus dažnai aplankantys jausmas. Mokinių atsakymus, pastebėjimus tikslino, pildė mokyklos psichologė Alvyda bei klasės auklėtoja Jolanta. Kitą dieną per dailės pamoką kiekvienas mokinys gavo užduotį: kuo įtaigiau pateikti padiktuoto žodžio esmę/emociją nevaizduojant nieko konkretaus ir kol kas piešė be spalvų. Vien per intuityvų ,,pėdsaką“, paliekant įvairiais įrankiais: teptuku, medžio šakele, pirštais, audinio skiaute, kartono kortele ir t.t. Kokie vaizdiniai iškyla prieš akis galvojant apie nerimą, drąsą, smalsumą ir t.t. – smalsu?

  ,,Mažojo princo įkvėpti“  - etikos tiesiog pamoka – kas ir kaip! Žinoma, pagal A. De Sent-Egziuperi knygą ,,Mažasis princas“, kurią pasiūlė 5 a ir 5 b klasės mokiniams mokytoja Asta. O toliau skaitė – visi, nagrinėjo ištraukas, kalbėjo, diskutavo. ,,Kėlėsi“ iš Žmonių planetos į Mažojo princo erdvę. Ilgai teko žvalgytis, kur itin atsakingai prijaukinta Rožė. Susirado ir kūrė palinkėjimus-komplimentus. Ne bet kur – ant spalvotų kortelių. Suprantama, kiekvienas ėmėsi atsakingos veiklos, rinko žodžius, kad sumažintų savo spyglius. Nuo bet ko viduje spygliai nelinksta... Be abejo ir kiti bibliotekos lankytojai galės perskaityti palinkėjimus-komplimentus ir pasijusti saugiau, geriau.

  Knyga viena iš taikos ir harmonijos priemonių!  Skaitydami ne tik mes patys keičiamės, bet ir draugus pamatome kitokius. Pasidaliję perskaityta idėja, aplankę veikėją, pabuvę vieni šalia  kitų, mes drąsiai reiškiame savo nuomonę, randame gyvenimo tikslą. Gerų  knygų – ir sykiu kurkime taikų, darnų pasaulį.

 Lietuvių kalbos mokytoja Ieva Sigita Naglienė,

bibliotekininkė Vanda Kuzienė

Read More

Gyveno, kad nebūtų pamiršti...

  Integruotos lietuvių kalbos ir literatūros pamokos pagal Michaelio Morpurgo knygą „Karo žirgas“ aštuntokams vyko Tauragės „Šaltinio“ progimnazijos bibliotekoje. Integruotas pamokas organizavo ir pakvietė dalyvauti aštuntokus  mokyklos bibliotekininkė Danutė Petkuvienė.

 Pagrindinis pamokų uždavinys – mokyti(s) pažinti dvasines vertybes, suvokti bendravimo svarbą.

       Mokiniai klausė nepaprastos istorijos apie tikrą draugystę, nesumeluotą gerumą bei

kilnumą, kuris įmanomas net sunkiausioje žmogaus gyvenimo aplinkoje. Lietuvių kalbos ir literatūros mokytoja Lina Norgailienė mokiniams paruošė užduotis: sąsiuviniuose fiksuotos dvasines vertybės, išskiriamos ir užrašomos citatos, teiginius pagrindžiantys argumentai iš bibliotekininkės Danutės Petkuvienės pasakojamos istorijos, skaitomų romano „Karo žirgas“ ištraukų.

     Pamokos pabaigoje kiekvienas mokinys „Vertybių knygoje“ užklijavo savo drugelį - gyvenimo amžinybės, džiaugsmo ir trapumo simbolį. Daugiausiai drugelių nutūpė ant meilės, ištikimybės bei drąsos vertybių žiedo. Pasiektų rezultatų aptarimą ir apibendrinimą geriausia iliustruoja knygos herojų Alberto, Emilės, senelio, žirgo Džojaus įmintos žemėje gėrio, meilės, ištikimybės, drąsos, pagarbos, atsakomybės pėdos tam, kad liktų atmintyje gyviesiems – mums, skaitytojams.

        Džiaugiuosi aštuntokų žingeidumu ir nuoširdžiu darbu pamokoje. Pamoką stebėjo ir vertino lietuvių kalbos metodinės grupės pirmininkė Birutė Mozurkevičienė.

Danutė Petkuvienė

Tauragės „Šaltinio“ progimnazijos bibliotekininkė

Read More

Konkursas „Rekomenduok mėgstamiausią knygą!“

Šių metų tarptautinio mokyklų bibliotekos mėnesio tema – „Skaitydami kuriame taikų ir harmoningą pasaulį“. Trakų Vytauto Didžiojo gimnazijos 6c ir 7d moksleiviai buvo pakviesti dalyvauti knygų konkurse „Rekomenduok mėgstamiausią knygą!“

 Vaikai, gavę užduotį – rekomenduoti mėgstamiausią savo knygą, kibo į darbą. Buvo galima rinktis dabar skaitomą ar seniai perskaitytą knygą. Dauguma vaikų rimtai ėmėsi kritiko rolės ir su pasimėgavimu rašė apie savo knygą favoritę. Tarp rekomenduojamų grožinių knygų pateko klasika tapusios knygos: Antoine de Saint-Exuperi „Mažasis princas“, Otfried Preussler „Plėšikas Hocenplocas“, Astridos Lindgren „Ronja plėšiko duktė“, Robert Louis Stevensono „Lobių sala“, taip pat Frances Hardinge „Gegutės daina“, Michael Morpurgo „Baltasis liūtas“, Andy Shepherd „Berniukas, kuris gyveno su drakonais“, Claire Barker „Šunelis vaiduoklis“ David Walliams „Klastinga tetulė“, William Joyce „Olio odisėja“. Į sąrašą atsidūrė ir pažintinių knygų: Vicki Grant „36 klausimai, pakeitę nuomonę apie tave“,  Simon Sebag Monte Fior „Istorijos balsai“, Elena Favilli „Vakaro istorijos. Geriausia knyga mergaitėms maištininkėms“ (1–2 dalys).

  Štai kaip septintokė pristatė Antoine de Saint-Exupéry „Mažasis princas“:

Skiriu šiai knygai medalį, ne ją skaičiau jau du kartus ir kiekvieną kartą ji man suteikia nuostabių patirčių. Mažojo princo istorija man suteikia vilčių ir nuostabių emocijų. Skaitydama šią istoriją, aš supratau gyvenimo prasmę ir tai, kas iš tikrųjų svarbu.

 Man labiausiai patiko mažojo princo ir lapės draugystė. Ji labai graži ir įkvepianti. Iš tikrųjų apie knygą daug pasakoti negaliu, kol žmogus pats nėra skaitęs ir nesupranta to, ką aš sakau. Rekomenduoju šią knygą kiekvienam, kuris jos dar neskaitęs.                                   

 Bibliotekoje ir Informacijos centre veikia paroda „Vaikai rekomenduoja“.

                                               Laimutė Adomavičienė ir Rima Gudanavičienė

Susitikimai,skirti Tarptautiniam mokyklų bibliotekų mėnesiui

Pažymint Tarptautinį mokyklų  bibliotekų mėnesį, Radviliškio Vaižganto progimnazijos bibliotekininkė pakvietė  Radviliškio krašto poetę Ritą Japkevičienę (Kita Jūra) susitikti su  antrų ir ketvirtų klasių mokiniais. Šilto ir jaukaus susitikimo metu, poetė  skaitė savo eilėraščius iš  knygelės „Vaikeliui iš mano širdelės“, dalijosi  prisiminimais apie savo vaikystę, kodėl pasivadino Kita Jūra. Mokiniai sužinojo, kad poetė yra atsargos kariškė - medikė, kuri davė priesaiką Tėvynei ir iškilus grėsmei, eitų gydyti sužeistų karių.  Vaikai išgirdo ir poetės anūkui kurtus pasakojimus apie ežiuką Soniką. Mokiniai ne tik klausėsi, bet iliustravo poetės skaitomus eilėraščius.

Nepamiršta buvo  ir Ukrainos karo tema. Panaudodama rusų pasakos motyvus, poetė sukūrė eilėraštį apie tai, kad gėris visada nugali .Šį eilėraštį girdėjo ir Lietuvos  radijo klausytojai. .Mokinius  labai sužavėjo ir daina apie rudenį, kurios žodžius parašė Rita Japkevičienė, o muziką sukūrė Aldona Stankutė.

Šilti, jaukūs ir nuoširdūs susitikimai su poete padovanojo mokiniams ir mokytojoms daug gražių įsimintinų akimirkų .O mokinių piešinėliai, kuriuos jie nupiešė, iliustruodami poetė eilėraščius, papuošė mokyklos biblioteką.

                                                                                                       Daiva Gaivelienė ,

Vaižganto progimnazijos bibliotekininkė

Read More

Skaitydami kuriame taikų ir harmoningą pasaulį

 Aprimus rugsėjo šurmuliui į mokyklų bibliotekas atkeliauja spalis - tarptautinis  mokyklų bibliotekų mėnuo. Šią kasmetinę viso pasaulio mokyklų bibliotekų šventę inicijuoja IASL. Lietuvoje šią iniciatyvą palaiko ir populiarina LMBDA. Jau paskelbta 2022-ųjų metų tema: "Skaitydami kuriame taikų ir harmoningą pasaulį".

  Visi esame labai skirtingi, tačiau gyvendami globaliame pasaulyje, jaučiame taikos ir harmonijos poreikį. Skaitymas gali padėti mums suprasti ir palaikyti vieniems kitus. Skaitydami galime įvertinti, kokias nelaimes neša žmonių nesantaika ir neapykanta. Skaitydami suprantame, kokie pragaištingi yra žmonijos karai. Skaitydami keliame klausimus apie mūsų misiją ir atsakomybę ateities kūrime. Atsakyti mums padės knygų skaitymas, pokalbiai ir diskusijos apie perskaitytus tekstus. 

  LMBDA siūlo aktyviai įsijungti į kasmet organizuojamus skirtukų mainų projektus ir kitas IASL iniciatyvas https://iasl-online.org/ISLM

 

 Taip pat į veiklas bibliotekoje įtraukti mūsų mokinius ukrainiečius, kartu su jais gaminti skirtukus, rašyti laiškus Ukrainos mokykloms, papasakoti jiems apie tarptautinį mokyklų bibliotekų mėnesį ir keistis skirtukais su Ukrainos mokyklų bibliotekomis. Taip pat kurti ir įgarsinti knygas, sudaryti knygų apie draugystę sąrašus, vaidinti, iliustruoti ir daug kitų nuostabių veiklų. Kurkime taikų ir harmoningą pasaulį.  

Tarptautinio mokyklų bibliotekų mėnesio spalvos

  Įpratome kūrybiškai dirbti įvairiomis aplinkybėmis, o tai reiškia, kad Lietuvos švietimo įstaigų bibliotekų darbuotojos jaučia ne tik ugdymo proceso pažangos pulsą savo įstaigose, bet šalyje ir pasaulyje. Apie tai liudija įvykęs respublikinis mokyklų bibliotekininkų gerosios patirties sklaidos renginys „Tarptautinis mokyklų bibliotekų mėnuo - nuo  bibliotekos pamokų iki edukacinių programų arba ką dar galime padaryti geriau?“, kuris įvyko nuotoliniu būdu.

   Renginį vedė Anykščių Jono Biliūno gimnazijos bibliotekininkė Renata Miškinienė. Ji teigė, kad švietimo įstaigos turi didžiuotis, kad turi mokyklų bibliotekininkes. Renginio dalyvėms buvo parodytas žaismingas filmukas iš Lietuvos mokyklų bibliotekų gyvenimo. Čia gyvena ne tik knygos, informacijos vartotojai, bet ir daug spalvų, organizuojama daug renginių, čia gyvena daug pasaulio išminties.

   Smagu, kad renginyje svečiavosi Julius Jakučinskas, ŠMSM mokymosi visą gyvenimą departamento direktorius. Svečias  dalinosi įspūdžiais apie savo mokyklos, kurioje kažkada mokėsi, biblioteką. Gerbiamas J. Jakučinskas pristatė „Tūkstantmečio mokyklų programos“ pagrindines gaires, džiaugėsi, kad turi galimybę prisiliesti prie mokyklų bibliotekų veiklos rezultatų ir tuo pasidžiaugti.

   Lietuvos mokyklų bibliotekų darbuotojų asociacijos pirmininkė, Šakių „Žiburio“ gimnazijos bibliotekininkė Žaneta Pratusevičienė apžvelgė jau penkis metus Lietuvoje vykstančią Spalio - tarptautinio mokyklų bibliotekų mėnesio, iniciatyvą, bei kitas tarptautines veiklas, į kurias įsijungia LMBDA. Asociacijos pirmininkei didelį įspūdį paliko dalyvavimas nuotolinėje IASL 50-joje konferencijoje „Turtingos praktikos ir tyrimų gobelenas visame pasaulyje“, kuri vyko JAV mieste Dentone. Joje kalbėta apie ateities bibliotekininkų – mokytojų rengimą, bibliotekų dizainą ir erdves, suteikiančias gyvybingumo visai mokyklai, bibliotekos programas ir paslaugas, kurios tiesiogiai veikia mokinių pasiekimus, padeda paruošti moksleivius būsimoms studijoms. Dalyvavimas tokiose konferencijose padeda geriau suprasti mokyklų bibliotekų raidos tendencijas ir kokia kryptimi turėtų eiti Lietuvos mokyklų bibliotekos. 

   Įdomią statistinę analizę pateikė Edita Bendžiuvienė, LMBDA valdybos narė, Šilutės Martyno Jankaus pagrindinė mokyklos bibliotekininkė. Ji apibendrino bibliotekininkų apklausos apie spalio mėnesio veiklas rezultatus. Iš pateiktos suvestinės turėjome galimybę  pasisemti patirties, nes gerbiama Edita parengė labiausiai pavykusių renginių ir dažniausiai organizuojamų priemonių sąrašus. Ji džiaugėsi mokyklų bibliotekininkių bendradarbiavimu su mokytojais ir visomis mokyklų bendruomenėmis.

   Švietimo įstaigų bibliotekininkės dalinosi patirtimi apie  mėnesio veiklas, kuriose netrūko išradingumo, kūrybiškumo ir naujovių.

   Ukmergės Užupio pagrindinės mokyklos bibliotekos vedėja Nijolė Čepukėnienė, renginio dalyvius pradžiugino žaismingu pasakojimu apie pasakas. Kolegė apžvelgdama veiklas, akcentavo tai, kad stengėsi dirbti taip, kad ugdytiniai  neprarastų susidomėjimo knygomis. Per visą mėnesį net pati bibliotekininkė gyveno pasakų pasaulyje.

   Šiaulių „Romuvos“ progimnazijos bibliotekos vedėja Ala Norvilienė skaitė pranešimą „Bibliotekos vaidmuo mokinių skaitymo raštingumo kompetencijų ugdyme“. Ji teorinę medžiagą derino su praktine veikla. Išdėstė metodiką, kaip jaunimą sudominti knygomis? Ji akcentavo, kad labai svarbu skaitymo idėja, tema, veikėjai, siužetas, kalbos elementai ir kita.

   Siedama teorines žinias su praktika ir gilindamasi į ugdymo proceso gelmes, Ukmergės Antano Smetonos gimnazijos skaityklos bibliotekininkė Justina Požerskienė, skaitė pranešimą „Mokymosi kompetencijos ugdymas gimnazijoje".

   Turinti ilgametę darbo patirtį bibliotekoje, Telšių Ateities progimnazijos bibliotekininkė Vanda Kuzienė, nestokojo žaismingo požiūrio į moksleivių kūrybiškumą. Ji skaitė pranešimą „Bibliotekos - kūrybiškumo sklaidos erdvė“. Veiklos progimnazijos bibliotekoje tikrai buvo įdomios. Ugdytiniai panaudojo savo kūrybiškumą integruotose pamokose, rengė projektus, o nuo jų išradingų darbų pasipuošė  progimnazijos erdvės.

   Šeduvos gimnazijos bibliotekos vedėja Vita Kasarauskienė, labai mėgsta ieškoti netradicinių veiklos formų, o jai dirbti labai smagu su bendradarbiavimo partneriais. Visa tai ir atsispindėjo pranešime „Kada tradicinis skaitymas gali tapti netradiciniu?“. Bibliotekininkė dalinosi patirtimi apie renginius skirtus skaitymo skatinimui, apie darbą su moksleiviais, kurie turi sveikatos sutrikimų. Smagu, kad bibliotekininkė dalyvauja tarptautiniuose projektuose, o naktys bibliotekoje, skaitymas su gyvūnais, garsiniai skaitymai mokytojams, visada yra laukiami ir kuria netradicinį bibliotekos veidą.

    Paskutinį  pranešimą „Šiurpių skaitymai Šeduvos gimnazijos bibliotekoje“  renginyje skaitė Diana Variakojienė, Šeduvos gimnazijos lietuvių kalbos ir literatūros mokytoja metodininkė. Mokytoja džiaugėsi bendradarbiavimu su šios gimnazijos bibliotekos vedėja V. Kasarauskiene. Kiek šioje bibliotekoje veiklų vaikams, emocijų, spalvų efektų... Šiltas ir nuoširdus bendruomenės narių  bendradarbiavimas atneša gerus rezultatus visai bendruomenei.

   Respublikinis renginys „Tarptautinis mokyklų bibliotekų mėnuo - nuo  bibliotekos pamokų iki edukacinių programų arba ką dar galime padaryti geriau?“ baigėsi. Jį apibendrino Anykščių Jono Biliūno gimnazijos bibliotekininkė R. Miškinienė: „Visi pranešimai buvo skirtingi, reali veikla, bendravimas su žmonėmis kuria ryšius, o tai ir yra svarbiausia“,- teigė ji.

   Kiekviena priemonė turi pradžią ir pabaigą... Taip įvyko ir šį kartą. Pasidalinome profesine patirtimi, pasisėmėme patirties iš kolegių, pajutome Lietuvos švietimo įstaigų bibliotekų pulsą. Ir eiti smagiau ir gyventi šviesiau, nors gyvename ypatingu laikotarpiu.

                       Reda Kiselytė,

                      Rokiškio Juozo Tumo- Vaižganto gimnazijos

bibliotekos vedėja, LMBDA narė 

Skaitėme pasakas

   Šakių rajono Gelgaudiškio pagrindinės mokyklos mokiniai visą spalio mėnesį skaitė, prisiminė ir aptarė pasaulio pasakas. Jie buvo įtraukti į įvairias veiklas, per kurias susipažino su įvairiomis šalimis per tų šalių pasakas, nagrinėjo pasakų interpretacijas visose meno šakose, ypač jų ryšį su muzika, atliko kūrybines užduotis.

 Pradinių klasių mokiniai piešė savo mylimiausių pasakų herojus, dainavo jų daineles, pasidalino įdomiausių veikėjų išmintimi. Ta proga pirmaklasiai (mokytoja E. Balčiūnienė) susipažino su mokyklos biblioteka, rinkosi pasakas, tapo skaitytojais ir piešė pasakų herojus. Mokytoja V.Mačiulskienė su antrokais „Čipolino nuotykius“ integravo į keletą pamokų: raiškiai skaitė, piešė daržoves, deklamavo eilėraščius, o muzikos mokytoja N. Urbanavičienė mokė dainuoti Čipolino, Buratino dainas ir dainelę apie tris paršiukus. Trečiokai savo mokytojai V. Kasparaitienei pasakojo apie jiems labiausiai patikusias pasakas, jas surašė į stilizuotas knygeles. Ketvirtokai, vadovaujami mokytojos V.Mikelaitytės aptarė ir užrašė jiems patikusių pasakų ir jų herojų išmintį.

· Penktos klasės mokiniai - aktyvūs mokyklos bibliotekos skaitytojai - mielai skaito ir pasakas. Apie glaudų pasakų ir muzikos ryšį jiems pasakojo mokytoja N. Urbanavičienė, visi dainavo „Vilko ir septynių ožiukų“ dainą, parodė ir aptarė muzikinį spektaklį „Coliukė“, muzikinę pasaką „Batuotas katinas“ ir roko operą „Voro vestuvės“.

· Šeštokų skaityta pasaka „Snieguolė ir septyni nykštukai“ atgijo to paties pavadinimo B. Pavlovskio balete, kurį komentavo muzikos mokytoja N. Urbanavičienė ir akcentavo, kad daug paprasčiau žiūrėti baletą, kai žinai kūrinio siužetą.

 Penktokai ir septintokai per literatūros pamokas mokytojai N. Motiejaitytei pristatinėjo savo mylimiausias vaikystės pasakas, pasakojo, kuo jų aptariamas kūrinys jiems labiausiai patiko, ko jie iš šios pasakos išmoko. Visos jų pasakos liko skaidrėse.

  Aštuntos klasės mokiniai su mokytoja R. Jievaitiene prisiminė brolių Grimų pasakos „Miegančioji gražuolė“ siužetą ir žanro ypatumus. Po to mokiniai sukūrė šiuolaikinę pasaką apie per pamokas miegančią gražuolę. Mokytoja N. Urbanavičienė kalbėjo apie muzikines pasakos interpretacijas ir parodė P. Čaikovskio baletą „Miegančioji gražuolė“.

 Devintokai, vadovaujami mokytojos R. Jievaitienės, gilinosi į pasakos „Eglė žalčių karalienė“ egzistencines patirtis, skirtingas moters ir vyro savybes, moters padėtį ir uždavinius, požiūrį į „kitokį“, pasakos simboliką. Muzikos mokytoja N. Urbanavičienė mokiniams parodė mitinę Eglės istoriją per muziką ir šokį - mokiniai susipažino su lietuvių muzikos klasiko E, Balsio baletu „„Eglė žalčių karalienė“ – populiariausiu šio žanro nacionaliniu veikalu, išsakė savo įspūdžius apie pasaką ir baletą.

 Vieno žymiausių vokiečių romantikų E.T.A. Hoffmanno pasaka „Spragtukas ir pelių karalius“ laikoma pasauline vaikų literatūros klasika. Pasakoje labai išmoningai supintas tikrovės ir fantazijos pasaulis, nuolat įsibraunantis į vaikų kasdienybę ir dažnai verčiantis svarstyti savo poelgius ir ketinimus. Mokytoja Neringa Motiejaitytė su 10 klasės mokiniais nagrinėjo šią pasaką. Jų išsikeltas tikslas - per gana ribotą laiką perskaityti duotą pasakos ištrauką ir pasirengti ją pristatyti klasės draugams, tokiu būdu dešimtokai ugdė komunikacinius gebėjimus, turėjo atrinkti reikiamą informaciją, taip pat prireikė įgūdžių, kaip trumpinti tekstą, rasti svarbiausią informaciją, perfrazuoti teksto mintis ir gebėti kiekvieną dalį sujungti į vientisą istoriją. Muzikos mokytoja Nijolė Urbanavičienė supažindino dešimtokus su visame pasaulyje žinomu klasikiniu P. Čaikovskio baletu „Spragtukas“, kurio užburianti muzika pavergė mokinius.

 Per dailės pamokas mokytoja E. Dragūnaitytė mokė daryti knygų skirtukus su pasakų iliustracijomis.

Baigėsi spalis – tarptautinis mokyklų bibliotekų mėnuo- pilnas įdomiausių veiklų.

Paruošė mokyklos bibliotekos vedėja Danutė Dvylaitienė

Skaitymo raštingumo skatinimo projektas „Pasaka šių laikų kontekste“

  Spalis – tarptautinis mokyklų bibliotekų mėnuo. Tai kasmetinė viso pasaulio mokyklų bibliotekų šventė. Šių metų tema: Pasaulio pasakos. Šios temos įkvėpti 4 klasės mokiniai, jų mokytoja Laura Palivonienė ir progimnazijos bibliotekininkė atvėrė pasaulio pasakų lobius. Taip gimė projektas „Pasaka šių laikų kontekste“, kurio pagrindinis tikslas – mokinių skaitymo raštingumo ugdymas.

Šiuolaikinių vaikų sudominimui pasakomis pasitelkta idėja – gerai žinomą pasaką perkurti šiuolaikiškai, todėl pirmiausia mokiniams buvo perskaityta keletą perkurtų, šių laikų realijomis pripildytų pasakų. Mokiniams labai patiko pasakose atrasti šių dienų technologijas, gyvenimo būdą bei terminus, todėl su malonumu ir patys ėmėsi šios veiklos. Pirmiausia mokiniams buvo pasiūlyta susiskirstyti grupėmis, tada burtu keliu mokiniai išsitraukė pasaką, kurią turėjo iliustruoti, perkurti bei ją pristatyti pasirinkta forma klasės draugams. Perskaitę ir prisiminę kiekvieną pasaką, mokiniai planšetiniuose kompiuteriuose ,,MiMind“ įrankio pagalba susikūrė minčių žemėlapius, kuriais remdamiesi bendradarbiaudami komandose kūrė „naujas“ pasakas. Vėliau patys mokiniai sugalvojo pasakas iliustruoti dvejopai, vienuose piešiniuose piešė tikrąsias, o kituose – jau perkurtas pasakas. Savo darbuose vaikai atskleidė visas šiuolaikinio mokinio gyvenimo realijas: socialinių tinklų pritaikymo galimybes (Facebook, Messenger, Tik Tok, Snaphat), madų naujoves, technikos galimybes, žmonių santykius ir jų emocijas. Paskutinę projekto dieną ketvirtokai savo darbus pristatė draugams mokyklos bibliotekoje. Smagu ir netikėta, kad mokiniai neužmiršo pasakas baigti savo sukurtais, pamokančiais moralais. Na, o galiausiai, pristatę savo darbus, visi drauge sukūrė vieną bendrą pasaką, kurdami čia ir dabar, kiekvienas nuo savęs jie dėjo sakinį po sakinio ir gavo gražią bei linksmą šiuolaikinę pasaką.

Reflektuodami mokiniai dalijosi mintimis, kad jiems buvo smagu analizuoti, piešti, kurti pasakas. Dauguma pritarė, kad sunkiausia veikla – tai kūryba.

Ši veikla dar kartą įrodė, kad skaitymo raštingumas – tai daugiau nei gebėjimas atpažinti raides ir sklandžiai jas sudėti į žodį. Tai galimybė panaudoti skaitymo įgūdžius atliekant įvairias užduotis ugdymo kontekste bei realiame gyvenime.

Pradinių klasių mokytoja Laura Palivonienė

Bibliotekos vedėja Ala Norvilienė

Nuotraukos: Lauros Palivonienės

Kelionė po „Pasaulio pasakas“

   Nieko nėra įdomesnio kaip keliauti po pasaulio šalis ir pasinerti į nepakartojamą magijos ir stebuklų pasaulį. Kaip smagu keliaujant sutikti stebuklingas fėjas, nykštukus ar paskraidyti skraidančiu kilimu...

Spalis – Tarptautinis mokyklos bibliotekų mėnuo. Šiemet tema „Pasaulio pasakos“.

Į šią stebuklų pilną kelionę buvo pakviesti 5a ir 6b klasės mokiniai su savo lietuvių ir literatūros mokytojomis Loreta Skvirbiene ir Dalia Navickiene. Visą mėnesį jie skaitė įvairių pasaulio šalių pasakas, jas iliustravo, pasitelkę vaizduotę patys jas kūrė, o spalio 22d. gimnazijos bibliotekoje aptarė skaitytas pasakas, dalijosi įspūdžiais, džiaugėsi vieni kitų piešiniais ir savo sukurtomis pasakomis. Dalyvavo linksmoje vaizdinėje viktorinoje „Atspėk pasaką“.

Spalio 25 d. kelionę po pasaulio pasakas pabaigė 5b klasės mokiniai su lietuvių kalbos ir literatūros mokytoja Vilma Vaivadiene. Šį kartą jie leidosi į kelionę po stebuklingų vaisių ir daržovių pasaulį.

Julija Paleckytė sukūrė pasaką apie stebuklingą, labai ilgą ananaso kelionę į „Ananasų rojų“. Didžiausias herojaus troškimas buvo patekti į geros mergaitės rankas ir po to leistis jos suvalgomam...

Gabija Stankutė skaitė pasaką apie linksmojo banano svajones, susitikimą su morkų karaliumi ir jų didžiausią svajonę nebūti suvalgytiems.

Ugnės Janušaitės sukurta stebuklinga morka apkeliavo daug pasaulio šalių, kol pagaliau pateko į gražiausią svajonių šalį Italiją, o ten ilgai ir laimingai gyveno.

Taigi, penktokų pasakų pasaulis buvo kiek kitoks negu įprastai būna pasakose: jame karaliavo tik vaisiai ir daržovės, kurie mus mokė gražaus elgesio, drąsos, išminties ir kaip nugalėti sunkumus.

Pripildę savo dieną naujų įspūdžių, žinių ir puikios nuotaikos visi išsiskirstė, pažadėję ir toliau draugauti su knyga.

 Pagėgių Algimanto Mackaus gimnazija

Bibliotekos vedėja Jovita Kubilinskienė

Visą spalį mokyklos bibliotekoje karaliauja pasakos!

   Bibliotekoje karaliauja pasakos! Šiųmečio spalio – tarptautinio mokyklų bibliotekų mėnesio – tema: „Pasaulio pasakos“. Taigi pirmąją spalio savaitę 1-4 klasių mokiniai su mokytojomis, užsukę į biblioteką, bičiuliavosi su pasakomis: susipažino su žymiausiais pasaulio pasakų kūrėjais, žiūrėjo  filmus, sukurtus pagal pasakų motyvus, bendravo su bibliotekininke, piešė iliustracijas ar net patys bandė sukurti savo pačių pasakas!

  Spalio 7 d. mokyklos psichologė Alvyda Beržanskienė pradinių klasių mokytojas pakvietė į paskaitą ,,Pasakų kūrimas kaip pagalba vaikui ir klasei“.

  SEKU SEKU PASAKĄ... Kaip sektumėte pasaką? Ar mokate klausytis? Antrąją spalio savaitę mokyklos biblioteka ir jaunieji skaitytojai sulaukė viešnių. Antradienį 1a, 2a ir 3a,b,c klasių  mokiniams ir jų mokytojoms pasakas sekė, apie jų reikšmę ir kilmę porino Ieva Sigita Naglienė. Ketvirtadienį su 1c,b, 2b ir 4a,b klasių mokiniais bendravo ir Max Lukado pasaką ,,Tu esi ypatingas“ skaitė Jolita Maščinskienė.

  Įsitikinome, kad tokie susitikimai – tai būdas lavinti ir turtinti vaikų vaizduotę. Labai džiugu, kad mūsų mokyklos mokiniai auga drąsūs, gebantys bendrauti ir semtis išminties iš pasakų lobyno. 

 Trečia spalio mėnesio savaitė.

 Pasakos – puiki erdvė, paskata kūrybai! Tai ne tik žodžio menas, bet ir vaizduotės, spalvų, kūrybinio polėkio dermė. Netikite? Užsukite į mokyklos biblioteką! Čia jus pasitiks vaikų darbų parodos ,,Stebuklingas pasakų pasaulis“ arba ,,Perskaičius pasaką...“ 2a, 3b, 3c klasių mokiniai eksponuoja savo piešinius, o 2b kl. mokiniai – savo lipdinius ,,Mėgstamų pasakų veikėjai“ bei kartu perskaitytos A.Vaičiulaičio pasakos ,,Lapė ir lokys“ iliustracijas. 4b klasės mokiniai iliustravo A.Tolstojaus pasaką ,,Buratino nuotykiai.“

 Džiaugiamės sulaukę ir svečių – mokyklos bendruomenei Telšių ,,Kranto“ progimnazija pristato  2-4 kl. mokinių kūrybinį projektą ,,Negirdėtos H. K. Anderseno pasakos“ (parengė pradinių klasių mokytojos ir bibliotekininkė M. Gureckienė).

 Ketvirta spalio mėnesio savaitė.

 Visą spalį skaitėme, klausėmės, įsivaizdavome, iliustravome PASAKAS. Taigi – kas geriausias mokykloje pasakų žinovas? Tai išsiaiškinti padėjo mokyklos bibliotekininkės surengta viktorina ,,Ar pažįsti pasakų pasaulį“ 3-4 klasių mokiniams. Pristatome: geriausia pasakų žinovė – Justė S., 4a klasės mokinė!

„Džiugu, kad mokiniai skaito, prisimena mokytojų, tėvelių skaitytas pasakas, žiūri animacinius filmukus“, – sako mokyklos bibliotekininkė V. Kuzienė ir priminė, kad, mokiniams išskubėjus į atostogas, mūsų mokykloje susitiks viso rajono mokyklų bibliotekininkai – pasidalinti savo darbo patirtimi, aptarti, kaip pavyko įgyvendinti savo sumanymus šiųmetį spalį – Tarptautinį mokyklų bibliotekų mėnesį (2021 m. tema – ,,Pasaulio pasakos“).

Vanda Kuzienė

Telšių Ateities progimnazijos bibliotekininkė,

 Lina Dijokienė, lietuvių kalbos mokytoja

Skirtukuose - pasaulio pasakų fantazija

      Trakų Vytauto Didžiojo gimnazija kūrybinėmis veiklomis entuziastingai įsitraukė į tarptautinę skaitymo skatinimo iniciatyvą – tarptautinį mokyklų bibliotekų mėnesį. Šiais metais mėnesio tema – „Pasaulio pasakos“ (ir folklorinės, ir literatūrinės).

Vyresniosios dailės mokytojos Loretos Makarevičienės vadovaujamų 5a, c ir 6a, c klasių moksleiviai sukūrė įspūdingų skirtukų įvairių pasaulio pasakų motyvais. Vaikai kūrė darbus po dvi pamokas. Jaunieji kūrėjai prisiminė dabar skaitytas pasakų knygas ar iškilusias iš vaikystės prisiminimų. Piešiniuose atgyja herojai iš populiarių lietuvių liaudies pasakų, tokių kaip: „Pupa“, „Vilkas ir lapė“, „Eglė – žalčių karalienė“. Nemažai skirtukų su užsienio autorių kūrinių, skaitytų ar matytų per televiziją: „Undinėlė“, „Mikė Pūkuotukas“, „Trys pašiukai“, „Batuotas katinas“, „Vilius Telis“, „Kiškio ilgaausio nuotykiai“, „Šrekas“, „Žmogus voras“, „Buratinas“, „Ilgo plauko istorija“, „Ratai“. Kai kurie vaikai viename skirtuke derino įvairių pasakų motyvus. Vienas jų nepamiršo ir artėjančio Helovino.

Skirtukai atveria slėpiningą pasakų pasaulį, kartu atskleisdami kuriančiųjų nevaržomą fantaziją. Darbai sukurti grafikos technikos priemonėmis, taip pat panaudojant ir spalvas.

Paroda originaliai eksponuojama Bibliotekos erdvėse.

Informacijos centro vedėja Laimutė Adomavičienė ir

bibliotekos vedėja Rima Gudanavičienė


Pasaką skaitau, pasaką piešiu

    Šiais metais mokyklų bibliotekų mėnesio tema - ,,Pasaulio pasakos". Kasmetinėje viso pasaulio mokyklų bibliotekų šventėje dalyvavo ir mūsų mokyklos biblioteka. Šio projekto veikloje 5b ir 6b kl. mokiniai kartu su savo lietuvių k. ir literatūros mokytoja Daiva Stragiene bei mokyklos bibliotekininke garsiai skaitė lietuvių liaudies pasaką ,, Eglė žalčių karalienė", aptarė siužetą, piešė iliustracijas.

Kitą dieną 5a kl. lietuvių k. ir literatūros pamokos metu mokiniai kartu su mokytoja Lile Dumbliauskiene skaitykloje prisiminė pačias įdomiausias lietuvių ir pasaulio autorių pasakas, jas sekė, aptarė, ieškojo ryšio su šiandienos žmonių gyvenimu, mąstė, kodėl jos atsirado ir kokia pasakų prasmė.

3a kl. mokiniai per teatro pamoką skaitė savo pasirinktą pasaką panaudodami kūno ir kalbos intonacijas. Mokytoja sekė įvairius pasakų fragmentus, o mokiniai atliko veiksmus.

Skaitydami, sekdami pasakas prisiminėme, kodėl anksčiau buvo kuriamos ir dabar tebekuriamos pasakos. Suradome pasakose daug svarbių, prasmingų dalykų, kurie įkvepia, pamoko, leidžia suprasti gyvenimo prasmę.

Birutė Kazėnaitė

Pasvalio Lėvens pagrindinės mokyklos bibliotekininkė

Read More

Literatūra jaunimui – gyvenimo mokykla

Rašytojos Kristinos Gudonytės knyga „Ida iš šešėlių sodo”atveria daugybę temų.Tai knyga apie tolerancijos nebuvimą.Kaip priimti kitokį, kitaip mąstantį žmogų.

Bibliotekininkė Danutė Petkuvienė pakvietė 7d klasės mokinius (klasės auklėtoja Lina Norgailienė) į literatūros valandėlę. Pasakojo knygos „Ida iš šešėlių sodo“ turinį, aprašomas vertybes.Nes knygoje nesišaipoma iš paauglių. Jie nežeminami ir nemenkinami. Knygoje gyvenimiškos situacijos: kerštas, išdavystė, netektis, liga, mirtis – aprašytos švelniai suprantamais žodžiais.

„...kartais gyvenime atsiduriame tartum ant peilio ašmenų. Ar bent jau ant lyno. Vienas klaidingas žingsnelis ir...“

Literatūros valandėlės uždavinys – motyvuoti paauglius skaityti knygas. Parodyti, kad žmogaus gyvenimo istorijos knygos puslapiuose išlieka ateities kartoms.

Literatūros valandėlės pabaigoje septintokai išreiškė savo jauseną. Drugelį – simbolizuojantį sielos veržimąsi į tiesą. Dėl savo grožio ir trumpo gyvenimo „nutupdė“ ant „gėlės žiedlapių“. Daugiausia drugelių sulaukė žiedlapis „draugystė“ ir „šiluma“.

Literatūros simbolis – drugelis paryškino septintokų emocijas ir knygos „Ida iš šešėlių sodo“ herojų likimus.

Danutė Petkuvienė

Tauragės„Šaltinio“ progimnazijos bibliotekininkė

Spalis – tarptautinis mokyklų bibliotekų mėnuo

Tai kasmetinė viso pasaulio mokyklų bibliotekų šventė, prie kurios prisijungė ir Vaižganto progimnazijos biblioteka. Šių metų tema „Pasaulio pasakos“. Pasakos yra artimiausi vaikui kūriniai, kuriuose realus pasaulis pinasi su išgalvotu. Jose vaikai susipažįsta su nerimą keliančiomis situacijomis ir randa puikių pavyzdžių, kaip spręsti problemas. Pasakų pasaulyje galima sutikti draugų, patirti įvairių nuotykių, ir svarbiausia jos gali padėti atsikratyti baimių.  Pasitelkus pasakas galima maloniai ir džiugiai įveikti emociškai sunkias situacijas.

Spalio 20 dieną pailgintos dienos grupės mokiniai su mokytoja I. Lukoševičiene lankėsi bibliotekoje. Mokiniai klausėsi bibliotekininkės D. Gaivelienės skaitomos pasakos apie voriuką. Tai pasaka apie tai, kad nedera šaipytis iš kito. Pasaka padėjo suprasti ir ugdyti jautrumą kitų emocijoms. Vaikai dalinosi įspūdžiais , o grįžę į klasę ant rudeninio klevo patupdė savo sukurtą voriuką.

Spalio 27 dieną bibliotekoje lankėsi pailgintos dienos grupės mokiniai su mokytoja I. Kareiviene. Mokiniai klausėsi pasakos apie bitutę. Tai pasaka apie tai, kad kiekvienas žmogus turį kokį nors polinkį, gebėjimą. Aptariant pasaką, dauguma berniukų užaugę nori būti sportininkais, bet visi mokiniai nutarė, o mokytojos jiems pritarė, kad pirmiausiai reikia būti geru mokiniu, siekti užsibrėžtų tikslų, būti drausmingu. Grįžę į klasę mokiniai pripiešė linksmų bitučių.

Bibliotekos lentynose įsikūrė mokinių pagaminti voriukai ir bitutės, kuriais pasigrožėti galėjo visi, apsilankę bibliotekoje.

Daiva Gaivelienė,

Radviliškio Vaižganto progimnazijos bibliotekininkė

Šiurpių skaitymai Šeduvos gimnazijos bibliotekoje

Spalio 27 dieną 5b klasės mokiniams literatūros pamoka turėjo pasirodyti šiurpoka, nes, atsidūrę bibliotekos vedėjos Vitos burtų ir magiškų veiksmų sukurtoje stilizuotoje aplinkoje su milžinišku vorų ir mažyčių vaiduoklių nuregztu tinklu, jie patys tapo vaiduokliais, vampyrais, velniukais ir dar kitokiais siaubo filmų, pasakų ir... šiurpių personažais. Jei penktokai yra skaitę siaubo pasakų, matę kraują stingdančių filmų, tai su šiurpės žanru susipažino pirmąkart. Vaikai susidomėję perskaitė lietuvių ir japonų šiurpes, dirbdami grupėse,  aiškinosi turinio prasmes, stengėsi suprasti užkoduotą moralą, įvertino baisumo lygį, diskutavo apie tai, kas jiems kelia baimę ir kaip ją įveikia. Kulminacinis pamokos momentas – šiurpės kūrimas pagal duotą pradžią. Kurdami mokiniai lavinosi vaizduotę, nuoseklaus pasakojimo įgūdžius, mokėsi šio žanro kompozicijos subtilybių, bet, svarbiausia, suprato, kad žmogų (ypač vaiką) neįtikėtini, netgi tragiški dalykai ištinka tada, kai jis nesilaiko tam tikrų nurodymų, perspėjimų ar pažeidžia susitarimus. 

Lietuvių kalbos ir literatūros mokytoja,

Diana Variakojienė

Laikas, kai kviečia knygos

Spalis – Tarptautinis mokyklų bibliotekų mėnuo. Jau penkti metai kaip Lietuvos mokyklų bibliotekų darbuotojų asociacija kviečia minėti šį mėnesį kartu su viso pasaulio mokyklų bibliotekomis. Šių metų tema „Pasaulio pasakos“. Sakinio pradžia: „Vieną kartą...“ mus visus nukelia į stebuklingą fėjų, nykštukų, raganų, milžinų pasaulį. Visos pasaulio pasakos mus moko pažinti žmogiškąsias vertybes, įvairių tautų kultūrą, papročius.

„Kranto“ progimnazijos 2-4 klasių mokiniai aktyviai dalyvavo projekte „Negirdėtos H. K. Anderseno pasakos”. Projekto tikslas – paraginti mokinius perskaityti dar negirdėtas H.K. Anderseno pasakas bei jas iliustruoti, žadinti mokinių kūrybinę vaizduotę, formuoti jų žmogiškąsias vertybes. Mokinių kūrybiniai darbai buvo eksponuojami mokyklos skaitykloje. Nuo spalio 26 iki lapkričio 8 d. „Ateities” progimnazijos bendruomenė buvo supažindinta su „Kranto“ progimnazijos 2-4 klasių mokinių kūrybiniais darbais – negirdėtų H.K. Anderseno pasakų iliustracijomis.

Progimnazijos penktokai buvo pakviesti dalyvauti projekte „Aš – siaubo knygų veikėjas”. Projekto tikslas –  skatinti penktokus domėtis užsienio bei lietuvių autorių siaubo literatūra, įsikūnijant į veikėjų ryškius personažus, pasigaminant kaukes ir jas pristatant. Projektas įgyvendintas spalio 19 d. Progimnazijos aktų salėje mokiniai demonstravo pačių sukurtas siaubo knygų veikėjų kaukes ir pristatė veikėjus.

Visi projekto „Aš – siaubo knygų veikėjas“ dalyviai buvo apdovanoti padėkomis ir dovanėlėmis. Renginio žiuri komisija: direktorė I. Daubarienė, pavaduotoja ugdymui A. Bukinienė, dailės mokytoja J.Bieliauskienė ir bibliotekininkė M.Gureckienė įvertino 5-ų klasių mokinių siaubo veikėjų kaukes ir jų personažus šioms nominacijoms: išradingumo, verslumo, tikroviškumo, kūrybingumo, meniškumo, avangardiškumo, tvarumo, minimalistiškumo, žiuri simpatijos. 5a klasės mokinei Astijai Urniežiūtei įteikta Verslumo nominacija už parduodamus raganos burtus, Karoliui Kontrimui – Drakulai skirtaTikroviškumo nominacija, o Paulinai Lubytei – raganai iš Šiaurės atiteko Avangardiškumo nominacija. 5b klasės mokinys Vitalijus Dobrovolskis – Haris Poteris įvertintas Minimalistiškumo nominacija, Rugilė Ladyginaitė – Kruela, Meniškumo, o Smiltė Kazlauskaitė – Lėlė Anabelė, Meniškumo nominacijomis. Išradingu personažo pristatymu nominuota Dileta Stulpinaitė iš 5c klasės, Tvarumo nominacija įteikta Arnui Šilinui – Vaiduokliui, o žiuri simpatijos nominacijos atiteko Paulinai Sutkutei – Sniego karalienei bei Kristupui Burneikai – Šrekui.

„Kranto“ progimnazijos 5-ų klasių mokiniai įsitraukdami į projektą pajuto siaubo knygų skaitymo, personažų įsikūnijimo ryšį, įveikiant įvairius iššūkius: baimę, socialinį nerimą, o 2-4 klasių mokiniai –  H.K. Anderseno pasakų gylį ir prasmę

Šiuos projektus padėjo ruošti: pradinių klasių, lietuvių kalbos, technologijų mokytojos, bibliotekininkės.

                                                                                    Bibliotekininkė Marija Gureckienė

Spalis – pasaulio pasakų mėnuo bibliotekoje

       Spalis - Tarptautinis mokyklų bibliotekų mėnuo (ISLM). Tai kasmetinė viso pasaulio mokyklų bibliotekų šventė, kurios šių metų tema: „Pasaulio pasakos“. Mūsų biblioteka taip pat vykdė veiklas, susijusias su pasakomis, gilinosi į pasakų gylį ir prasmę. Su pasakų mylėtojais stengėmės pajusti knygų, skaitymo, bibliotekos ir  pasakų ryšį. Keliaudami su vaikais po pasaulio pasakas, ieškojome pasakų knygų lentynose, prisiminėme pasakų veikėjus, aptarėme posakius su žodžiu pasaka: „Gyvenimas kaip pasaka“, „Čia kaip pasakoj...“, „Nepasakok man čia pasakų“. Žiūrėjome mūsų bibliotekoje sukurtą šešėlių teatro spektakliuką, P.Mašioto pasaką „Žvirblis Pačiauška“. Dalyvavome virtualioje viktorinoje „Ką žinai apie pasakas?“

    Skaitydami, sekdami arba klausydamiesi pasakų vaikai mokėsi pažinti, pajusti aplinkinį pasaulį, kaip nugalėti sunkumus, atskirti gėrį nuo blogio. Suprato, kad supratingumas ir gailestingumas yra labai svarbios žmogaus vertybės.

    Bibliotekininkės dalyvavo Kauno rajono švietimo centras ir Lietuvos mokyklų bibliotekininkų draugijos organizuotame nuotoliniame seminare ,,Pasakos augimui". Tema, skirta mūsų Spaliui - mokyklų bibliotekų mėnesiui. (seminaro lektorė programų "Pasakos augimui", "Pasakų iššūkis" autorė Akvilė Sadauskienė). Iniciatyvos tikslas – skatinti žodinio kultūros paveldo – liaudies pasakos, kaip ugdymo ir ugdymosi kultūra priemonės, žinomumą, priminti jos svarbą šiuolaikinėje visuomenėje, didinant pagarbą protėvių paveldui ir kultūrų įvairovei.

Alytaus rajono savivaldybės viešosios bibliotekos

Krokialaukio filialo vyresn. bibliotekininkė

Daiva Kalasauskienė

Read More

„Pasaulio pasakos“

       Šakių rajono Gelgaudiškio pagrindinės mokyklos devintokai su mokytoja R. Jievaitiene prisiminė vieną žymiausių lietuvių liaudies pasakų „Eglė žalčių karalienė“. Mokiniai aptarė siužetą, apibūdino veikėjus, veiksmo vietą, gilinosi į „kitokio“ požiūrį pasakoje, moters padėtį ir uždavinius, skirtingas moters ir vyro savybes, pasakos simboliką, išdavystę, tragizmą ir  meilę.

      Muzikos mokytoja N. Urbanavičienė mokiniams parodė mitinę Eglės istoriją per muziką ir šokį- mokiniai susipažino su lietuvių muzikos klasiko Eduardo Balsio neoklasikiniu baletu „Eglė žalčių karalienė“ – populiariausiu šio žanro nacionaliniu veikalu. Jį kurdamas muzikas išryškino mitologinius pasakos pradus ir intensyviai išplėtojo Eglės ir Žilvino žmogiškųjų jausmų dramą. Mokiniai charakterizavo veikėjus per muziką.

  Šios integruotos pamokos mokinius sudomino.

Danutė Dvylaitienė

Gelgaudiškio pagrindinės mokyklos bibliotekinnkė

Mokykloje karaliauja pasakos!

     Mokykloje karaliauja pasakos! Teisingai supratote, nes pasakos mus lydi nuo pat vaikystės, mes jas prisimename, skaitome, patys kuriame. Penktokai ne tik skaitė pasakas, bet, paskatinti mokytojos Vaidos Valatkienės, jas kūrė. Šiuo metu prie mokyklos bibliotekoje veikia „sklandančių“ penktokų sukurtų pasakų „Vieną kartą...“ paroda. Užsukus į  biblioteką mažuosius skaitytojus pasitinka visa lentyna  gražiausių lietuviškų pasakų knygų, kurias galima ne tik pavartyti, bet ir paskaityti. O ketvirtokai nusprendė skaityti linksmas pasakas be galo ir jas iliustruoti, o galbūt ir sukurti... Ir visa tai vyksta neatsitiktinai, nes spalis - Tarptautinis mokyklų bibliotekų mėnuo ir šių metų tema „Pasaulio pasakos“. Skaitykime ir kurkime pasakas, nes jos lavina kalbą, skatina fantazuoti, padeda pažinti gyvenimą ir save.   

 Violeta Markauskienė

 Ukmergės Dukstynos pagrindinės mokyklos bibliotekininkė

Pasaką sukurk pats

Pasaka buvo svarbi tiek seniau, tiek dabar, nes jos diegiamos vertybės amžinos. Pasakos moko gražaus elgesio, moko drąsos, pasitikėjimo savimi, moko kurti  aplinkos grožį ir gėrį. Pasakos pradžia „vieną kartą ...“ mus visus lydi nuo vaikystės.

 Tauragės „Šaltinio“ progimnazijos mažieji mokyklos bibliotekos skaitytojai 3a klasės mokiniai su klasės vadove Roma Stancikate ir mokyklos bibliotekininke Danute Petkuviene,vedė integruotą darbelių pamoką. Pamokos uždavinys –sukurti gėlių puokštę pagal knygą „Pasakos apie gėles“.

     3a klasės mokiniai lipdė savo mėgstamas gėles, kurios yra aprašytos pasakų knygoje. Lavino vaizduotę, kūrybiškumą, žingeidumą. Sužinojo, kad knygos iliustracijas, kurios traukia dėmesį, galima ir piešti, ir nulipdyti. Pajuto knygų, skaitymo, mokyklos bibliotekos ir pasakų ryšį. Darbelių pamoka integruota su knyga ir jos iliustracijos kūrimu, labai sudomino trečiokus. Paruoštos mokinių puokštės iškaitintos, ir bus graži dovana sau ar artimam draugui.

Spalis – Tarptautinis mokyklos bibliotekų mėnuo. Šiemet tema „Pasaulio pasakos“. Tai kasmetinė viso pasaulio mokyklos bibliotekos šventė. Šventės dalimi tapo ir 3a klasės mokiniai ir klasės vadovė Roma Stancikaitė. Ačiū mokiniams už kūrybiškumą ir didelį norą išmokti, draugiškai padėti draugui, kaip pasakoje „vieną kartą...buvo 3a klasė...“

Danutė Petkuvienė

Tauragės„Šaltinio“progimnazijos bibliotekininkė

Spalis – tarptautinis mokyklų bibliotekų mėnuo

Gelgaudiškio pagrindinės mokyklos pradinių klasių mokiniams (mokytoja E. Balčiūnienė) labiausiai patinka skaityti pasakas, tad šiųmetė mokyklų bibliotekų šventės tema „Pasaulio pasakos“ jiems itin tiko.

Pirmokai dar ne visi moka skaityti, bet žino daug pasakėlių ir puikiai piešia, tad papasakojo savo gražiausias pasakėles ir nupiešė jų herojus.

Trečios klasės mokiniai (mokytoja V. Kasparaitienė) žino daug įdomiausių pasakų ir jų herojų. Aptarę pasakas, jas surašė į knygeles, kurios pabiro kartu su ketvirtokų (mokytoja V. Mikelaitytė) rudens lapais, ant kurių mokiniai surašė jiems patikusių pasakų ir/ ar herojų išmintį.

Spalis tik įpusėjo, tad veiklų dar bus daugiau.

Ar dažnai vaikai girdi pasakas?

     Spalio mėnuo su spalvotais medžių lapais į Ukmergės Užupio pagrindinę mokyklą atnešė pasakas. Gražias, negirdėtas, įdomias. Jau antrus metus pradinukai keliauja į mokyklos biblioteką, kur patogiai įsitaisę, jaukioje aplinkoje klausosi pasaulio šalių pasakų. Išgirdo lietuvių pasaką „Užburtas malūnas“, tuvių „Kaip kiškis avelę išgelbėjo“, gruzinų „Laimė“. Mokykla dalyvauja veikloje   „Pasakos augimui. Asmenybės ugdymo užsiėmimai“ iniciatyva „Pasakų iššūkis  2021“ (autorė ir organizatorė Akvilė Sadauskienė, partnerė Prienų švietimo pagalbos tarnyba). Iniciatyvos tikslas – skatinti žodinio kultūros paveldo – liaudies pasakos, kaip ugdymo ir ugdymosi kultūra priemonės, žinomumą, priminti jos svarbą šiuolaikinėje visuomenėje, didinant  pagarbą  protėvių paveldui ir kultūrų  įvairovei. Tai vaikų ugdymas pasakomis. Iniciatyvos metu skaitomos liaudies pasakos. Jų klausomasi. Tada diskutuojama, svajojama, ragaujama, atliekamos kitos užduotys. Šiemet dirbama  pagal metodinį leidinį „Laimė“.

 Bibliotekoje jau svečiavosi priešmokyklinukų grupės „Giliukai“, „Riešutėliai“, pailgintos dienos grupė, 3a klasės mokinukai. O netrukus prisijungs ir 5-8 klasių mokiniai su mokytoja Virgilija Markevičiene. Dar ir ateinantį mėnesį mokyklos ugdytiniai semsis pasakų išminties ir mėgausis maloniomis akimirkomis.

 Nijolė Čepukėnienė, Ukmergės rajono

mokyklų  bibliotekų metodinio ratelio pirmininkė 

„Skaityk▪Patark▪Dovanok“

Visą spalio mėnesį Ukmergės Dukstynos pagrindinės mokyklos 3-4 klasių mokiniai buvo kviečiami dalyvauti skaitymo skatinimo iniciatyvos „Skaityk▪Patark▪Dovanok“, kurią sumanė mokyklos bibliotekininkė kartu su jų mokytojomis.

Idėja labai paprasta: mokinys ne tik skaito knygą, bet ir prisimena, kad visiškai neseniai perskaitė labai įdomų kūrinį, kurį nori pasiūlyti savo draugui.

Kiekvienas šios iniciatyvos dalyvis turėjo ant skirtuko-paruoštuko „Skaityk▪Patark▪Dovanok“ užrašyti perskaitytos knygos pavadinimą, po to jį iliustruoti ir padovanoti draugui. Žinoma, prieš tai būtinai papasakoti, kokia knyga jį sudomino, kodėl ją reikia perskaityti. Mažiesiems skaitytojams buvo smagu prisiminti jau pamiltus herojus, juos nupiešti ir apie įsimintiniausius epizodus padiskutuoti su savo klasės draugu. 3b kl. mokiniai kartu su mokytoja Rita priėmė iššūkį skaityti bibliotekininkės parinktą knygą - nuostabią Martyno Vainilaičio eilėraščių rinktinę „Spalvoti nykštukai“. Trečiokams teko ne tik skaityti, piešti, kurti skirtukus, bet ir atlikti bibliotekininkės pasiūlytą užduotį - išmokti skaičiuotę „Mūsų daržas“. Aktyviais šios skaitymo skatinimo iniciatyvos dalyviais tapo 2A ir 2B kl. mokiniai. Jie pasirinko šiek tiek kitokį knygų skaitymo ir skirtukų kūrimo modelį. Jų mokytojos Violeta ir Angelė į savo klases nusinešė po visą glėbį knygų: 2A klasė skaitė Aido Jurašiaus „Akmenukų pasakas“, o 2B klasė – Justino Marcinkevičiaus eiliuotą poemėlę „Grybų karas“ iš rinkinio „Laukinė kriaušė“. Vėliau antrokėliai perskaitytoms knygelėm kūrė skirtukus. Ši skaitymo skatinimo iniciatyva- tai tik dalis renginių, kurie vyko mokykloje ir buvo skirti Tarptautiniam mokyklų bibliotekų mėnesiui pažymėti.

Ukmergės Dukstynos pagrindinės mokyklos bibliotekininkė Violeta Markauskienė

Romuviečiai tarptautiniame projekte „Šiaurės šalių literatūros savaitė“

Šiaurės šalių literatūros savaitė tai – šviesos ir knygos šventė. Jos pagrindinė idėja – garsinis grožinių kūrinių skaitymas žvakių šviesoje. Visą savaitę tūkstančiuose bibliotekų, mokyklų, darželių bei kultūros centrų Šiaurės šalyse ir jų kaimyniniuose kraštuose rengiami skaitymai, parodos, popietės, kiti kultūriniai renginiai. Šių metų tema – Šiaurės šalys ir pasaulis.

Garsinių skaitymų rytmetį Šiaulių „Romuvos“ progimnazijos 3 klasės mokiniai su savo mokytoja, Laura Palivoniene, sugužėjo į mokyklos biblioteką, kur bibliotekininkė visus supažindino su Šiaurės šalių literatūros savaitės idėja, tema, plakatu. Tada žvakių šviesoje visi atsivertė vaikams rekomenduojamą paveikslėlių knygą „Visi iki vieno“, autorė Kristin Roskifte. Pirmiausia buvo aptartas knygos viršelis, pasvarstyta apie ką galėtų būti knyga. Prieš skaitymus kiekvienam klausytojui įteikta po numerį, išgirdus turimą skaičių, reikėjo pačiam perskaityti tekstą su šiuo skaičiumi bei pakomentuoti iliustraciją. Trečiokams buvo smagu skaitomą tekstą lyginti su iliustracijomis, kiekvienas įžvelgė kažką naujo, netikėto, prieita prie išvados, kad kiekvienas iš mūsų esame skirtingi, bet tuo pačiu visi labai svarbūs. Kiekvienas turime savo vidinį ir išorinį pasaulį, mus siejantį, o kartu ir išskiriantį iš kitų.

Šią savaitę progimnazijos mokinių laukė kitokios nei įprasta literatūros pamokos. Penktokai atsivertė šiaurietišką knygą su savo lietuvių kalbos mokytojomis Milda Viltrakiene bei Gitana Kovalioviene, jie taip pat skaitė Kristin Roskifte tekstą „Visi iki vieno“. Mokiniams ypač patiko stilizuotos knygos iliustracijos ir spalvingos žmonių figūros, puslapis po puslapio vis margiau užpildančios visą knygą.

6 klasių mokiniai buvo pakviesti į nuotolinę popietę „Šiaurės šalių gamtos ypatumai“, kur geografijos mokytoja, Zita Rimkevičienė, supažindino mokinius su Šiaurės šalių literatūros savaitės idėja, visi „pakeliavo“ po Šiaurės šalis, susipažino su jų gamtovaizdžiu, ten gyvenančių žmonių buitimi bei tradicijomis.

Geografijos mokytoja, Jūratė Paulauskienė, su savo mokiniais, Simona Maslauskaite, Lukrecija Juščiūte, Vilmantu Bielskiu parengė informacinį filmuką, kuriame pristatė Šiaurės šalių literatūros savaitės idėją bei pakeliavo Šiaurės šalių žymių žmonių pėdsakais.

Be skaitymų, popiečių, integruotų pamokų, skirtų „Šiaurės šalių literatūros savaitei“, mokyklos skaitykloje veikė literatūrinė paroda „Šiaurietiškas kampelis“, kur mokiniai galėjo susipažinti su Šiaurės šalių žinomiausiais rašytojais bei jų kūriniais.

Buvo smagu vėl pasinerti į „Šiaurės šalių literatūros savaitės“ renginių sūkurį, visiems kartu tuo pačiu metu prie žvakių šviesos skaityti tą patį kūrinį, kurį skaitė tūkstančiai mažų ir didelių skaitytojų visose Šiaurės šalyse.

Bibliotekos vedėja Ala Norvilienė

Nuotrauka: Lauros Palivonienės

Read More

Netradiciškai paminėtas tarptautinis mokyklų bibliotekų mėnuo

Praėjo tarptautinis mokyklų bibliotekų mėnuo. Šiais mokslo metais jo šūkis buvo – „Skaitymas – vienas iš kelių į sveikatą ir gerovę!“. Rokiškio Juozo Tumo- Vaižganto gimnazijos „Romuvos“ padalinio gimnazijos skaitykloje, su kolege Rūta Vilutiene, parengėme netradicinę spaudinių parodą – švedišką knygų stalą. Kolegė Rūta iš bibliotekos fondo išrinko geltonos, rudos spalvos leidinius. Spindėjo gražus spalvų derinys. Geltona spalva – aukso, saulės, rudens spalva. Tai šviesos, gintaro, rugių lauko, amžinybės, pastovumo, kilnumo, darnumo, brandumo spalva... To ir norėjome pripildyti apsilankiusiųjų širdis.

Spaudinių paroda buvo išdėstyta netradiciniu būdu. Ji veikė visą spalio mėnesį. Su ja galėjo susipažinti visi skaityklos lankytojai. Pradžiugino mažomis grupelėmis į skaityklą užsukę I gimnazijos klasių gimnazistai. Juos nustebino spalvų žaismingumas. Rudens saulės šviesą išvydo ir mažiau populiarūs leidiniai.

Gamtoje taip pat ruduo žarstė geltonąjį auksą...

Švediškas knygų stalas ir skaityklos lankytojai. Nuotr. iš gimnazijos bibliotekos archyvo.

Reda Kiselytė,

Rokiškio Juozo Tumo- Vaižganto gimnazijos bibliotekos vedėja

Read More

,,Knygų šalies paslaptys“

Ruduo: vėjas žarsto medžių lapus, o bibliotekos skaitytojai varto knygų lapus. Prasidėjus mokslo metams Krokialaukio biblioteka sulaukia ir naujų lankytojų – pirmokų. Pirmasis užsiėmimas būna skirtas pažinčiai su jiems skirta literatūra, bibliotekos taisyklėmis, atsakoma į daugybę juos dominančių klausimų: kuo skiriasi biblioteka nuo knygyno, kad bibliotekoje gyvena ne vien tik knygos, bet ir žaidimai, filmukai, kompiuteriai, kad čia galima paruošti pamokas, pabendrauti su draugais.

Pirmokai smalsiai apžiūrinėjo įvairias knygas: mažiausias, didžiausias, interaktyvias, paveikslėlių knygeles su iškylančiom figūrom, enciklopedijas, žinynus ir dalijosi įspūdžiais apie patikusias knygas, apžiūrėjo bibliotekoje veikiančias piešinių ir darbelių parodas.

Jauniesiems skaitytojams buvo paaiškinta, kur jie gali rasti vaikų literatūros, kaip išsirinkti knygeles, kaip jas prižiūrėti, susipažino su bibliotekos taisyklėmis. Džiugu, jog visi žinojo, kaip bibliotekoje reikia elgtis: negalima garsiai kalbėti, bėgioti, trukdyti kitiems skaitytojams.

Apžiūrėję dvi knygų parodėles „Knygelės juokiasi” ir „Knygelės verkia”, aiškinosi, kokias knygeles maloniau paimti į rankas – suplėšytą, sutepliotą ar naują, tvarkingą? Pasižadėjo gražiai elgtis su knygelėmis, jas mylėti ir saugoti, grąžinti į biblioteką švarias ir nesuplėšytas.

Norint paskaityti pasakas, reikia pažinti raideles. Pasinaudodami bibliotekoje veikiančios parodos „Mano gražiausia raidė“ eksponatais, kuriuos pagamino jų vyresnieji draugai (3-5 klasių mokiniai), dėliojome įvairius žodžius, vardus.

Pirmokai sužinojo, kad knygose gyvena daug veikėjų, kad knygose būna ir stebuklų...Beveik visi vaikai panoro tapti linksmąja Pepe. Toks stebuklas įvyko – pasidžiaugėm Pepės kasomis...

Pirmasis užsiėmimas bibliotekoje prabėgo greitai, labai linksmai ir naudingai. Mažieji skaitytojai pažadėjo bibliotekoje lankytis dažniau ir tapti tikrais knygelių draugais. Jie čia visada laukiami.

Alytaus rajono savivaldybės viešosios bibliotekos

Krokialaukio filialo vyresn. bibliotekininkė

Daiva Kalasauskienė

Read More

Bibliotekoje galima rasti saugią erdvę ir paslėptą lobį

Jau ne pirmus metus Vilkaviškio rajono Virbalio pagrindinės mokyklos biblioteka spalio mėnesį įsijungia į Tarptautinės mokyklų bibliotekų asociacijos inicijuojamas veiklas. Biblioteka nušvito gražiausiomis rudens spalvomis, kurios spinduliavo iš 6 klasės piešinių bei Salomėjos Nėries eilių, kurias vaikai deklamavo poetės gimtinėje, iliustracijų.

Spalio 14-oji išaušo darganota ir vėjuota. Visai kaip Salomėjos Nėries dienoraštyje: „Audringą naktį aš gimiau. Rudens vėjai, liūtais staugdami, daužė mano lopšį...“ Tačiau tai nesutrukdė vykdyti socializacijos programos „Dalinkis skaitymo džiaugsmu“ suplanuotų veiklų. 6 ir 7 klasės mokiniai, lydimi socialinės pedagogės Giedrės Ožalienės, lietuvių kalbos ir literatūros mokytojos Ingos Merkevičiūtės bei bibliotekininkės Inesos Mažeikienės vyko į Kiršų kaimą aplankyti poetės Salomėjos Nėries gimtinės. Nors ši vieta yra visai arti, daugelis mokinių nebuvo joje lankęsi. Čia mūsų jau laukė projekto partnerės iš Vilkaviškio TAU universiteto. Pasidairę po sodybą, padėjome rudeninių viržių vazonėlį prie paminklinio akmens, išklausėme 6 klasės mokinės Idos Munikaitės išraiškingai deklamuojamą eilėraštį „ Rudenio saulė“. Žvarbus oras sutrukdė vykdyti savanoryste grįstą talką ir tęsti renginį atvirame ore. Todėl pasinaudojome Alvito bendruomenės namų patalpomis. I.Mažeikienė plačiau supažindino su programos tikslais ir pakvietė pasiklausyti mokinių paruoštos literatūrinės kompozicijos. Po nuoširdaus mokinių poezijos skaitymo maloniai nustebino TAU studentės Luiza Bilickienė ir Danutė Rauzienė, pripažinę, jog yra poezijos mylėtojos ir labai išraiškingai padeklamavę S.Nėries eilėraščius. Susimąsčiusi jaunoji karta išklausė TAU sudentės Jūros Judickienės mintis, kodėl verta mokytis visą gyvenimą, o ypač sulaukus garbaus amžiaus. Juk nuolatinis žinių siekimas ir tobulėjimas verčia mus nesustabarėti ir išlikti jaunais.

Kadangi gyvename COVID-19 pandemijos sąlygomis, bendravome laikydamiesi saugumo reikalavimų. Vis dėlto tikimės, kad skaitymo „virusui“ esame neatsparūs. Skaitymas yra labai svarbus kiekvieno iš mūsų gyvenime, nes knyga yra būdas bendrauti, sužinoti, išmokti, lavinti vaizduotę.

Spalio 21 d. 9 klasės mokiniams dvi literatūros pamokos buvo kitokios. Jos vyko bibliotekoje, buvo kalbėta apie bibliotekų bei skaitymo naudą žmogaus savijautai ir įtaką ateities planams, moksleiviai jautėsi jaukiai ir laisvai su arbatos puodeliais, dailinosi mintimis ir šypsenomis.

Mokyklos bibliotekininkė Inesa Mažeikienė supažindino su tarptautinėmis rekomendacijomis, padedančiomis suprasti mokyklos bibliotekos įtaką mokinių savijautai: biblioteka gali būti saugi ir rami erdvė; turi informacijos išteklių apie gerą savijautą; mokiniai gali tobulinti skaitmeninio raštingumo įgūdžius; inicijuoja skaitymą savo malonumui; skatina gydymą skaitymu- biblioterapija. Mokiniams lengviau suvokiama vaizdų kalba buvo pateikti skaitymo naudos įrodymai, supažindinta su bibliotekoje esančiomis biblioterapinėmis knygomis, peržiūrėtos skaidrės apie didžiausias ar išskirtines pasaulio bibliotekas.

Moksleiviai pildė anketas apie skaitymo įpročius, pageidaujamas knygas, požiūrį į biblioteką. Pusė devintokų atsakė, jog mėgsta skaityti. Daugeliui patinka fantastinė literatūra. Visi pripažino, kad bibliotekos erdvė yra saugi ir gana jauki. Mokytoja Inga Kardauskienė devintokams parodė ir kartu atliko savianalizės užduotį naudojant atsitiktiniu būdu pasirinktą knygą. Džiugu, kad pasirinktos knygos taip sudomino kai kuriuos moksleivius, kad šias knygas jie išsinešė skaityti į namus.

Taip pat moksleiviams buvo priminta, kad minimos kraštiečio rašytojo Vinco Pietario 170-osios gimimo metinės, pristatytos žinomiausios jo parašytos knygos, supažindinta su veikiančia parodėle.

Bibliotekininkės perskaityta smagi ištrauka iš F. Backman knygos ,,Močiutė siunčia linkėjimų ir atsiprašo“ leido pajusti, kad kiekvienam svarbu turėti žmogų, kuriuo gali pasitikėti ir vietą, kurioje gali jaustis saugus.

Kiekvienais metais penktos klasės mokiniai rudenį suguža į mokyklos biblioteką susipažinti su informacijos paieškos sistemomis, atlikti užduotis vartant enciklopedijas ir žinynus. Ne išimtis ir 2020–ųjų ruduo. Tad spalio 22 d. literatūros pamoka šių metų penktokams irgi buvo netradicinė. Mokiniai ieškojo informacijos ne tik knygose, bet ir žemėlapyje bei internete, nes jiems reikėjo rasti lobį, paslėptą Jamaikos saloje. Kodėl lobį? Todėl, kad visi trumpam pavirto linksmais ir išradingais piratais, gebančiais įveikti visus sunkumus. Penktokai prieš surasdami lobį turėjo atlikti daug užduočių: rasti slaptus laiškus, užpildyti kryžiažodį, skaityti informaciją skaidrėse, peržiūrėti nuotraukas. Visi dirbo, plušo... ir surado lobį, paslėptą knygų lentynoje.

Lobių ieškotojų ekspedicijos korespondentė,

lietuvių k. ir literatūros mokytoja I. Kardauskienė,

bibliotekininkė Inesa Mažeikienė

Read More