Kelios mintys apie gimnazistų skaitymą

  Paauglių skaitymo tema aktuali ir ji kinta. Niekas neabejoja knygų skaitymo nauda bei reikalingumu, tačiau gyvename informacinių technologijų laikmetyje ir mus supa ,,skaitmeninė karta”. Teigiama, kad ši

karta knygų skaityti nebenori, iš rankų nepaleidžia išmaniųjų telefonų, dalį dienos praleidžia prie kompiuterių. Neseniai atliktas naujausias tarptautinis penkiolikmečių tyrimas atskleidė, kad pagal skaitymo gebėjimus Lietuvos moksleiviai užima 32 vietą iš 81-os jame dalyvavusios šalies. Ar iš tiesų šiandien jauni žmonės nebenori skaityti? O gal jaunoji karta turi naujus skaitymo ritualus?

  Praėjo šių mokslo metų 4 mėnesiai. Nuosekliai analizavome Rokiškio ,,Romuvos” gimnazijos I gimnazijos klasių skaitymą. Negalime teigti, kad tik gimnazijos biblioteka yra ta vieta, iš kur gimnazistai ima knygas. Jie turi galimybes lankytis Rokiškio rajono savivaldybės Juozo Keliuočio viešojoje bibliotekoje. Visada gimnazijos moksleiviams rekomenduoju apsilankyti šios bibliotekos Vaikų ir jaunimo literatūros skyriuje, kuris yra netoli gimnazijos. Labai smagu iš gimnazistų girdėti, kad jie naudojasi tėvų arba senelių asmeninėmis bibliotekomis. Ne kartą esu girdėjusi iš gimnazistų, kurie gyvena atokiau nuo rajono centro, kad jie naudojasi rajono Juozo Keliuočio viešosios bibliotekos filialų paslaugomis.

 Keičiasi laikmetis, keičiasi ir informacinės laikmenos. Pedagogai gimnazistams rekomenduoja leidinius skaityti iš skaitmeninių knygų bibliotekos ,,Vyturys”. Dalis gimnazistų pasinaudoja šiuolaikiška ir modernia paslauga. Individualiai bendraujant su gimnazistais, dalis jų teigia, kad jiems priimtinos šiuolaikinės medijos. Audioknygomis naudojasi tuomet, kai reikia perskaityti didelės apimties kūrinius. Naudojantis audioknygomis, ugdomas gebėjimas ilgą laiką išlaikyti dėmesį. Amerikiečių tyrimai rodo, kad svarbiausia yra ne knygos formatas, bet skaitymo įgūdžių formavimas. Lektologijos specialistai teigia, kad skaitant informacinį tekstą, taip pat ir vadovėlius, turinio suvokimas yra geresnis, skaitant popierinę knygą, o skaitant grožinę literatūrą skirtumo beveik nėra. Svarbiausia, kad būtų formuojami nuoseklūs skaitymo įgūdžiai.

  Šiandien socialiniai tinklai daro didelę įtaką gimnazistų laisvalaikiui. Yra toks reiškinys „Booktok‘as“, „Bookstagram‘as“, kur yra kuriami tiesiog šimtai tūkstančių, milijonai vaizdo įrašų, skirtų būtent knygoms. Šiandieninis jaunimas imlus, o viešoje erdvėje skaitymo procesas yra romantizuojamas. Mes negalime teigti, kad šiose medijose gimnazistai neapsilanko. Bet vien tai, kad tokie vaizdo įrašai egzistuoja, kad socialiniuose tinkuose yra labai daug kalbama apie knygas, tai jau yra gerai.

  Tad konkrečiau apie Rokiškio ,,Romuvos“ gimnazijos I klasių moksleivių skaitymą švietimo įstaigos bibliotekoje. Dominuoja programinių kūrinių skaitymas. Iš gimnazijos bibliotekos moksleiviai ima rašytojo, diplomato I. Šeiniaus ,,Kuprelį“, poeto, dvasininko A. Baranausko ,,Anykščių šilelį“, poeto, dramaturgo J. Marcinkevičiaus ,,Mindaugą. Mažvydą. Katedrą“, rašytojo E. Hemingvejaus ,,Senį ir jūrą“, E. M. Remarko ,,Vakarų fronte nieko nauja“ ir kitus leidinius. Smagu ir tai, kad šio amžiaus grupės gimnazistai domisi sporto, psichologijos, istorijos mokslo srities leidiniais. Mūsų tikslas – išugdyti imlų informacijos vartotoją, toliau formuoti kryptingus skaitymo įgūdžius.

  Tai tik keli palyginimai, taikant informacijos vartotojų stebėjimo metodus, skaitytojų formuliarų analizę, individualius pokalbius ir remiantis keliais akcentais iš pasaulinės ir Lietuvos paauglių skaitymo tyrimų statistikos analizės.

  Kiekviena biblioteka kuria savas tradicijas, ieško naujų skaitymo skatinimo formų. Ne išimtis ir mūsų įstaiga. Gimnazijos Gedimino Matiekaus skaitykloje prigijo graži tradicija I gimnazijos klasių gimnazistams organizuoti edukacines programas. Gimnazistams organizuotos edukacijos, pažymint Baltų literatūros savaitę, spalį – tarptautinį mokyklų bibliotekų mėnesį, prisimintas rašytojo, dvasininko, švietėjo Juozo Tumo- Vaižganto, šviesios gimnazijos direktoriaus Gedimino Matiekaus jubiliejus.

  Esu dėkinga pedagogams. Su jais lengva bendradarbiauti. Gimnazijos Gedimino Matiekaus skaitykloje su moksleiviais lankėsi mokytojos Diana Černiuvienė, Aldona Juškevičienė, Liudmila Pernavienė, Jolanta Dirsienė ir mokytojas Valdas Nauburaitis.

 Negaliu nepaminėti dar vieno svarbaus fakto. Gal sąmoningumas, gal apsilankymas gimnazijos Gedimino Matiekaus skaitykloje per edukacines programas, paskatino kilniai pasielgti vieną gimnazistą. ,,Romuvos” gimnazijos Mokinių seimo narys, I b klasės gimnazistas Simonas Navickas, užėjo į Gedimino

Matiekaus skaityklą ir pasakė, kad Mokinių seimas gali skirti lėšų bibliotekai ir tokiu būdu būtų galima ką nors įsigyti. Mes su bibliotekininke Rūta Vilutiene, labai greitai apsisprendėme. Norėjome, kad gimnazijos biblioteka turėtų poeto, dramaturgo Justino Marcinkevičiaus ,,Rinktinius raštus” (10 tomų). Mūsų svajonei

buvo lemta įšsipildyti. Dėkojame gimnazistui Tomui už supratimą ir kilnų požiūrį į kultūrą.

  Prasidėjo 2025- ieji metai... Veiklas tęsiame. Ne tik su I gimnazijos klasių vaikais dirbame. Ir kitiems gimnazistams pristatomos spaudinių parodos, organizuojami individualūs pokalbiai apie skaitymą, knygas, daug apie tai informacijos skelbiama gimnazijos socialinių tinklų paskyroje. Vis didesnis susidomėjimas auga Gedimino Matiekaus skaitykloje vykdomomis edukacinėmis programomis. Ir toliau didelį dėmesį skirsime kraštotyros literatūros ir leidinių su autografais kolekcijos populiarinimui. Tikime, kad individualūs ir masiniai pokalbiai apie skaitymą, knygas, platus informacinių šaltinių spektras, išugdys šiuolaikiškus informacijos vartotojus.

Reda Kiselytė,

Rokiškio ,,Romuvos gimnazijos bibliotekininkė

 

Nuotr. Iš Rokiškio ,,Romuvos” gimnazijos Gedimino Matiekaus skaityklos archyvo.